بلاگ

مطالب بروز در حوزه تجارت چین و راهسازی

اصلاح خواص قیر با استفاده از پودر لاستیک

اصلاح خواص قیر با استفاده از پودر لاستیک

باتوجه به کاربردهای بسیار زیادی که قیر دارد، منتها این ماده خواص فیزیکی و مکانیکی خوبی دارا نمی باشد و دارای ضعف های عمده ای مانند: حساسیت نسبتا بالا به تغییرات حرارت و در نتیجه محدود بودن بازه دماي سرویس، نرمی بیش از حد در دماي بالا و در نتیجه شیارشدگی، الاستیسیته کم در دماي پایین و در نتیجه ترك خوردگی حرارتی  و نیز خاصیت ویسکوالاستیکی قیر که سبب ایجاد تغییر شکل‌های ماندگار در مخلوط آسفالتی می‌شود. یکی از راه های حل مشکلات قیر، اضافه کردن افزودنی ها به قیر است. برطبق بررسی های انجام شده افزودنی های سیمان و بتن، گاهی عملکرد خوبی دراسفالت و قیر دارند. فیلرها در اصلاح خواص قیر بسیار استفاده می‌شوند. یکی از مهمترین افزودنی های بتن که در اصلاح قیر مورد استفاده قرار میگیرد، پودر لاستیک می باشد. استفاده از پودر لاستیک، به دلیل اینکه از لاستیک های مستعمل  و فرسوده استفاده میشود و همچنین به دلیل نتایج بسیار خوبی که از افزودن پودر لاستیک به قیر بدست آمد و مکانیزم عملکردی  چشمگیری که بر روی اسفالت گذاشته است، مورد توجه بسیاری قرار دارد.

بخوانید: خط تولید قیر اصلاح شده با پودر لاستیک

اصلاح خواص قیر با استفاده از پودر لاستیک
اصلاح خواص قیر با استفاده از پودر لاستیک
اصلاح خواص قیر با استفاده از پودر لاستیک

کاربرد پودر لاستیک در اصلاح قیر

در نمونه‌های مختلف بین ۵۴ تا ۷۴ درصد وزن نمونه قیر ۶۰-۷۰، ۲۰ درصد وزن نمونه قیر VB و بین ۶ تا ۲۶ درصد وزن نمونه را پودر لاستیک داخلی تشکیل می‌ دهد. برهمکنش داخلی بین ذرات پودر لاستیک و قیر از نوع فیزیکی است. سطح پودر لاستیک قبل از اختلاط مملو از خلل هایی است که پس از اختلاط سطح آن‌ها قابل مشاهده نبوده و دیگر اثری از خلل دیده نمی‌شود. برای تامین تورم و پوشش کافی پودر لاستیک به مخلوط روغن آروماتیکی یا نفتی اضافه می‌شود. هر چه سطح پودر لاستیکی بزرگتر باشد، برهمکنش بیشتر خواهد بود. تورم بیشتر پودر لاستیک ، همزمان با نفوذ دو طرفه سبب افزایش بهبود یافتگی قیر اصلاح شده با پودر لاستیک می‌شود.

 برای تشخیص دماي روان شدن قیر نقطه نرمی آن سنجیده میشود  و در نتیجه میزان مقاومت آسفالت را در برابر شیارشدگی و تغییر شکل دائمی تخمین میزند. آزمایشات نشان می‌دهد که با افزودن۲۶درصد پودر لاستیک نقطه نرمی و بازگشت پذیري الاستیک به ترتیب ۴۰درصد و ۳۶۶درصد افزایش می‌یابند. با افزایش درصد پودر لاستیک، حساسیت حرارتی نمونه کاهش می‌یابد. حساسیت حرارتی کمتر براي مقاومت شیارشدگی و ترك خوردگی در دماي پایین بهتر است.

با افزودن پودر لاستیک به میزان حدود ۲۵% وزنی نمونه، قیر دارای توانایی تحمل فشار بهتری بوده و علیرغم سختی بیشتر دارای بازگشت‌پذیری الاستیک بیشتر خواهد بود. این نتایج بدین معنا هستند که می‌توان با افزودن پودر لاستیک به مخلوط‌های بتن آسفالتی از بروز خرابی‌های شیارشدگی و ترک‌های حرارتی زیاد، جلوگیری کرد.

درباره سینولاین

سینولاین نامی است به پشتوانه 12 سال تجربه در حوزه تامین تجهیزات ، مواد و تکنولوژی از چین، مشاوره در زمینه انتخاب بهترین ماشین آلات و تجهیزات، منبع یابی، تبادلات مالی، تامین دانش فنی و تعریف دوره های آموزشی تخصصی به فراخور نیازهای حرفه ای شما از زمره فعالیت های ما در سینولاین می باشد که با بهره گیری از امکانات و منابع خود در کشور چین این امر را میسر ساخته ایم.

:. ماشین آلات و تجهیزات حوزه قیر و راه
:. ماشین آلات صنعتی و تولیدی
:. مواد اولیه مصرفی صنایع
:. تبادل تکنولوژی

 

دفتر پشتیبانی
تهران
امیر آباد - جلال ال احمد
پروانه
14
ایمیل و تلفن
info[at]sinoline.ir
02191018616